Saturday, November 21, 2009

::belajar::

Belajar tuh senang jeh sebenarnya..tapi kena ikut beberapa syarat untuk jadikan belajar tuh senang dan seronok..antara syarat² yg saya fikir dan reka sendiri adalah seperti berikut :-

1) NIAT >> mula² sekali yang penting kita kena pasang niat..semua benda kita buat ada niat..makan untuk kenyang..mandi untuk bersih..dan sebagainya..jadi sama juga dengan belajar..kita belajar untuk berjaya..tanggungjawab! tapi niat yang paling utama adalah niat kerana ALLAH..insyaALLAH..

2) RAJIN >> kita kena jadi rajin untuk buat ulangkaji pelajaran tuh setiap hari..barulah kita xkan rasa yang belajar tuh susah..BELAJAR ITU SENANG...

3) BERTANYA >> x salah ada sifat pemalu tapi janganlah salah gunakan sifat pemalu ni..kita kena RAJIN bertanya apa² sahaja yang kita x faham..barulah BELAJAR ITU SENANG..



4) TAK BERTANGGUH >> sepatutnya kita utamakan kerja yang perlu dilakukan terlebih dahulu..barulah kita x kesuntukan masa dan kita dapat lakukan semua kerja lain dengan tenang..dan BELAJAR pun jadi SERONOK...

5) SEMANGAT >> kalau kita tengok orang lain berjaya, mesti kita lagi semangat nk belajar..tapi..xkn semangat masa tuh jeh..kita sentiasa la berdoa supaya semangat untuk terus belajar ni sentiasa melekat dalam diri..

6) INISIATIF >> kalau dah kita rasa cara kita belajar tuh membosankn, boleh jeh kita ubah cara lain..supaya lebih seronok dan bila BELAJAR ITU SERONOK..barulah lebih berkesan..

7) DOA DAN TAWAKAL >> ini yang paling penting..bila kita dah buat semua syarat² kat atas..maknanya kita telah berusaha..kalau dah berusaha, kita kne minta pertolongan dari Maha Pencipta kita..ALLAH S.W.T..tanpa izin dan pertolongan dari-Nya, mana mungkin kita akan mengecapi kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran..dan setelah kita berdoa secara berterusan..tawakal sahaja lah kepada ketentuan-Nya..semua yang DIA beri ada hikamh disebaliknya..hanya DIA yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya..insyaALLAH...

setelah membuat senarai di atas, saya rasa x semua lagi telah saya laksanakan..patut laa selama ni balajar jadi kurang senang dan kurang menyeronokkan..alors...cuba ikut syarat² di atas..>> peringatan khasnya untuk diri sendiri >>>


~hargai masa² anda sebagai seorang pelajar~


~biar susah sekarang supaya senang kemudian~

3 comments:

r.i.d.h.u.a.n said...

kalo ak ulangkaji setiap hari (RAJIN), bile exam pon ada la study awal2 jugak (TAK BERTANGGUH).. tapi exam stil dpt 8/20. ko patot letak point no 8, ecole dan iut care blaja len. hehehe.

afifa-ipeyn said...

ahahahaha..same jeh duang..memandangkn tahap kite pon berlainan..

Nur Izzaty said...

saye pun nak cakap2!
itu gambar saye! hehehe. (:
rindu rindu skola n belajar same2!